loader
Foto

Film de colecție: „Îngerul albastru”, producția care a lansat „mitul Dietrich”, în 14 mai, la TVR Cultural

 TVR Cultural 

Între 8 și 14 mai, TVR Cultural a difuzat trei drame tulburătoare: „Fără sfârșit” (1985), film a cărui acțiune este plasată în Polonia în perioada instaurării legii marțiale, „Scurtcircuit”, producție bazată pe incendiul de la Maternitatea Giulești, și „Îngerul albastru” (1930), cu Marlene Dietrich, primul film care avea să lanseze „mitul Dietrich”.

 

TVR Cultural a difuzat, în 8 mai, drama poloneză „Fără sfârșit” („Bez Konka”), în regia lui Krzysztof Kieślowski.

Lansat în 1985, a fost criticat de toate părțile: comuniștii l-au acuzat pe regizor că a realizat un film subversiv, opoziția l-a acuzat pe Kieślowski de colaborare cu autoritățile comuniste, în timp ce Biserica Catolică a criticat filmul pentru finalul anticreștin.

În ciuda reacțiilor la nivel oficial, drama lui Kieślowski a fost apreciată de public, regizorul povestind ulterior că oamenii îi spuneau că au regăsit în film o reprezentare corectă a stării psihologice a cetățenilor polonezi, după instaurarea legii marțiale. Comuniștii introduseseră legea marțială în decembrie 1981, pentru a anihila sindicatul Solidaritatea.

Acțiunea din „Fără sfârșit” se petrece după instaurarea legii marțiale în Polonia. Avocatul Antek Zyro (Jerzy Radziwiłowicz) moare într-un accident de mașină. Soția sa, traducătoarea Ursula (Grazyna Szapolowska), încearcă să-și vadă de muncă și să-și crească fiul, refuzând să se confrunte cu moartea soțului. Apelează chiar și la hipnoză pentru a-și găsi liniștea. Totuși, nu scapă de fantoma lui Antek și, atunci, decide că, pentru a-i onora memoria soțului ei, se va implica în rezolvarea ultimului caz la care lucra el - cazul unui deținut politic, acuzat că a condus o grevă.

(w882) Fără sfÃ

Sursă: imdb.com

Antek adoptase o cale de mijloc pentru rezolvarea cazului, însă succesorul lui Antek, avocatul Labrador (Aleksander Bardini) are o abordare complet diferită de cea a lui Antek: vrea ca deținutul Darek (Artus Barcis) să își ascundă credințele politice, în timp ce adjunctul său, Mietek (Michal Bajor) încearcă să-l convingă pe Darek să facă un gest radical, notează culture.pl, într-o cronică a filmului.

(w882) Fără sfÃ

Sursă: imdb.com

Joi, 11 mai, de la ora 22.00, TVR Cultural a difuzat drama „Scurtcircuit”, în regia lui Cătălin Saizescu, bazată pe incendiul de la Maternitatea Giulești, din anul 2010.

Din distribuție fac parte: Oana Ștefănescu, Magda Catone, Georgiana Saizescu, Valentin Popescu, Nicodim Ungureanu, Maia Morgenstern, Maruca Băiașu, Manuel Nicolae.

Melania, o elevă de 15 ani, rămâne însărcinată cu Emi, un coleg de clasă. Mamele minorilor îi despart pe cei doi îndrăgostiţi şi decid să dea copilul spre adopţie.

Prin intermediul unui funcţionar abil, găsesc „cadrul legal” pentru vânzarea bebeluşului unei familii de români stabiliţi în străinătate. La doar o zi după ce Melania naşte prematur, salonul de terapie intensivă unde fusese trimis bebeluşul este mistuit de flăcări.

Duminică, 14 mai, de la ora 20.00, TVR Cultural le-a adus telespectatorilor un clasic: „Îngerul albastru” (1930), în regia lui Josef von Sternberg, cu Marlene Dietrich, Emil Jannings și Kurt Gerron.

(w882) ÃŽngerul a

Marlene Dietrich și Emil Jannings. Sursă foto: imdb.com

„Îngerul albastru” („Der Blaue Engel”), prima colaborare dintre regizorul Josef von Sternberg și Marlene Dietrich, film inspirat de romanul omonim al lui Heinrich Mann, spune povestea profesorului Immanuel Rath (Emil Jannings), care se îndrăgostește de cântăreața Lola (Marlene Dietrich).

Profesorul Rath, ridiculizat de elevii săi, descoperă că aceștia frecventează cabaretul „Îngerul albastru”, unde cântă Lola. Rath decide să stea de vorbă cu ea și să-i ceară să oprească spectacolele. Cunoscând-o, însă, Rath este copleșit de pasiune, ajungând să-și dea demisia de la școală, ca să se căsătorească cu ea.

(w882) ÃŽngerul a

Emil Jannings. Sursă foto: imdb.com

(w882) ÃŽngerul a

Marlene Dietrich și Emil Jannings. Sursă foto: imdb.com

Mitul Dietrich, cel al unei femei de o frumusețe aproape nepământeană, în tot cazul nenaturală, lucrată atent până în cel mai mic detaliu, de o răceală și o stăpânire de sine perfect „bărbătească”, pe atât de sadică, pe cât este de masochistă, nu este de fapt monolitic. Cele șapte filme făcute de cuplul Sternberg-Dietrich sunt variațiuni pe aceeași temă, dar niciodată iterații. Însă „Îngerul albastru” este, fără îndoială, matricea tuturor permutărilor viitoare, atât în ceea ce privește conținutul, cât și forma.

(w882) ÃŽngerul a

Emil Jannings. Sursă foto: imdb.com

Încă de la nivelul rezumatului acțiunii, suntem confruntați cu două tendințe contradictorii: prima este cea de a vedea filmul în lumina a ceea ce își propunea inițial să fie, așadar un vehicul pentru Emil Jannings, primul laureat al premiului Oscar pentru cel mai bun actor și revenit în țara natală, Germania, la invitația studioului UFA, care voia să-și marcheze astfel trecerea într-o nouă eră, cea a sonorului.

În această optică, putem spune că „Îngerul albastru” pune în scenă declinul lui Immanuel Rath, profesor de colegiu într-un orășel de provincie, care este extirpat în mod brutal din lumea lui compusă din singurătate și erudiție atunci când se îndrăgostește de o cântăreață în trecere pe scena cârciumii locale, Lola Lola.

Cea de-a doua tendință însă, care este și cea pe care au urmat-o contemporanii lansării filmului, ne îmboldește s-o considerăm pe Marlene Dietrich centrul filmului, în jurul căruia gravitează toate celelalte componente ale operei”, potrivit unei analize a peliculei, pe site-ul UNATC.

(w882) ÃŽngerul a

Marlene Dietrich. Sursă foto: imdb.com

 

#TVRfilm