TVR Cultural le-a propus telespectatorilor, între 26 februarie și 3 martie, dramele „Un scurt film despre iubire” (Polonia, 1988) și „Escrocii” (Italia, 1955), precum și comedia „Fără prelungiri” (România, 2022). La „Noaptea albă a filmului românesc”, în 2 spre 3 martie, cinefilii vor putea urmări filmele lui Stere Gulea: „Moromeții” (Partea I și Partea a II-a), „Stare de fapt”, „Sunt o babă comunistă” și „Iarba verde de acasă”.
Luni, 26 februarie, de la ora 22.00, TVR Cultural i-a invitat pe telespectatori să urmărească drama poloneză „Un scurt film despre iubire” (1988), în regia lui Krzysztof Kieślowski, răsplătit cu Premiul Juriului la Festivalul de Film de la San Sebastian.
Olaf Lubaszenko și Grazyna Szapolowska. Sursă: imdb.com
Tomek (Olaf Lubaszenko), un băiat de 19 ani, care lucrează la Poștă, devine obsedat de vecina lui, pe care o spionează în permanență cu binoclul. Magda (Grazyna Szapolowska), o femeie promiscuă, artistă, în vârstă de 35 de ani, este conștientă că are de-a face cu un voyeur, însă nu-l ia în seamă.
Când Tomek își face curaj și îi mărturisește că o iubește, râde disprețuitor, spunându-i că nu dragostea este importantă, ci sexul. Dar, după ce Tomek încearcă să se sinucidă, Magda își schimbă părerea, arată sinopsisul filmului, publicat pe Rotten Tomatoes.
Magda. Sursă: imdb.com
The New York Times a scris despre „Un scurt film despre iubire” că este „tragedia unui voyeur îndrăgostit”, într-o cronică publicată în 1995, filmul sugerându-ne că „dragostea romantică este un mister care are nevoie de distanță pentru ca imaginația să construiască și să susțină o iluzie”.
„Un scurt film despre iubire”, care „se bucură de jocul subtil al dlui Lubaszenko și dnei Szapolowska, are o elocvență sumbră: este tabloul unei lumi în care oamenii se spionează unii pe alții, într-o paranoia post-Războiul Rece, sugerând că intimitatea, dragostea ar putea să nu fie altceva decât iluzii”, nota Stephen Holden, în cronica din The New York Times.
Tomek. Sursă: imdb.com
*****
Joi, 29 februarie, de la ora 22.00, TVR Cultural le-a propus telespectatorilor comedia românească „Fără prelungiri” (2022), în regia lui Ștefan Pătrașcu. Din distribuție fac parte: Răzvan Vasilescu, Cecilia Bârbora, Mihai Mălaimare, Nicodim Ungureanu, Ion Haiduc, Andras Demeter, Magda Catone, Anca Sigartău, Constantin Florescu, Valentin Popescu, Ioan Brancu, Angel Popescu, Georgiana Saizescu, Nicoleta Lefter.
„Fără prelungiri”. Sursă imagine: Facebook
„Violeta este directoarea unui azil de bătrâni. Face o înțelegere cu un consilier de la primărie și pune la cale un plan pentru delapidarea unor fonduri europene. Se folosește de locatarii azilului pentru diverse activități culturale. Primăria o susține, e an electoral.
Fără să știe de întregul complot, Dinu, un antrenor de fotbal și rezident la azil, se implică. Își face o echipă de fotbal cu alți locatari: un turnător la Securitate, un parvenit al tranziției, un sudor, un fost procuror, un nomenclaturist comunist, un paznic de noapte și un mercenar ungur.
În timp ce directoarea luptă pentru bani și poziție, adevărata miză pentru consilier și primar e mai mare decât voturile celor din azil. Va reuși Dinu să își salveze echipa atunci când află că totul se prăbușește în jurul lor?”, rezumă cinemagia.ro subiectul comediei.
Filmul a avut premiera în octombrie 2022.
„Fără prelungiri”. Sursă imagine: Facebook
****
Sâmbătă, 2 martie, de la ora 11.00, TVR Cultural difuzează filmul „Promisiuni” (România, 1985), regizat de Elisabeta Bostan, cu Maria Ploae, Ion Caramitru, Medeea Marinescu și Mircea Diaconu.
Într-o familie apar tensiuni când se descoperă că adevăratul tată al Oarei, o fetiţă de 12 ani, este altul decât soţul mamei. Lucrurile se complică atunci când tatăl biologic încearcă fără succes să câştige afecţiunea copilei, potrivit sinopsisului.
„Atmosfera orășelului se focalizeză în atmosfera unei tinere familii — el miner, un Mircea Diaconu cu picioarele pe pamânt, cu greutate și cu greutăți de tată de familie care mai mult se preface sever; ea, Maria Ploae, vânzătoare, gospodină, mama tulburată din rosturi, în fata acestei noi, stupefiante situații, panicată ca un om cinstit ce e și tocmai pentru că e cinstită e mai înclinată să catastrofeze decât să reacționeze calm, rațional cum se zice.
Meritul filmului stă, mai ales, în unitatea stilistică, în recompunerea firească, dar nu lipsită de poezie a unor sentimente fundamentale: solidaritatea lipsită de emfaza a soților „la bine și la rău”, încrederea în omul de lângă tine, dragostea de tată, dragostea de mamă, dragostea filială și, nu în ultimul rând, dragostea pentru „o viață trăită frumos”.
Talentul Elisabetei Bostan are o deschidere specială spre universul sentimental propus de scenarista unei cercetări în care, dominante nu sunt tonurile tari, de contrast, ci notele înțelegerii — „homo sum...” și delicatețea sufletească”, potrivit unei cronici din revista „Cinema”, publicată în 1985 și citată de Aarc.ro.
***
În noaptea de 2 spre 3 martie, cinefilii sunt invitați la „Noaptea albă a filmului românesc”, cu peliculele semnate de Stere Gulea.
Seara începe la ora 21.30, cu portretul regizorului, realizat de Claudia Duca, și continuă, de la ora 22.00, cu „Moromeții” (partea I și partea a II-a, de la 00.25), „Stare de fapt” (de la 02.15), „ Sunt o babă comunistă” (de la ora 03.45) și „Iarba verde de acasă” (de la 05.25).
***
Duminică, 3 martie, de la ora 20.00, TVR Cultural le propune telespectatorilor drama „Escrocii” (Il Bidone, 1955), în regia lui Federico Fellini, cu Broderick Crawford - Augusto, Richard Basehart - Picasso, Franco Fabrizi - Roberto, Giulietta Masina - Iris.
„Il Bidone” a fost nominalizat la Premiul „Leul de Aur” – Festivalul de Film de la Veneţia.
Afișul din 1955 al filmului. Sursă: imdb.com
Bătrânul găinar Augusto şi mai tinerii săi tovarăşi, Roberto şi Picasso, se ocupă cu mici escrocherii, trăind de pe o zi pe alta, dar visând la un viitor glorios. Victimele lor sunt de obicei oameni simpli şi creduli, pe care trio-ul de escroci îi înşeală, travestiţi în feţe bisericeşti.
Broderick Crawford. Sursă: imdb.com
Reîntâlnirea lui Augusto cu fiica lui, a cărei copilărie a ratat-o, îi dă acestuia de gândit asupra vieţii sale de până atunci şi îi trezeşte instinctele paterne.
Richard Basehart și Giulietta Masina. Sursă: imdb.com