„În țara lui Caragiale, scenariștii au știut mereu să manipuleze umorul pentru a face din el armă de luptă", scria presa franceză în urmă cu 30 de ani, la premiera „Senatorului melcilor", pe care l-ați văzut la TVR2 de la ora 20.00, duminică, 23 aprilie. De la ora 13.00 a fost programat filmul „Proba de microfon".
Regizorul și scriitorul Mircea Daneliuc a realizat primul film în anul 1975, „Cursa”, pentru care a primit premiul de debut în regie din partea ACIN si care a participat la numeroase festivaluri internaționale. S-a născut la 7 aprilie 1943 în Hotin, azi în Ucraina.
Când a dus pe marele ecran „Proba de microfon”, în anul 1980, regizorul a reuşit să îşi facă şi mai mult distinctă vocea în valul regizoral al epocii. Pelicula a obţinut Marele premiu ACIN şi Premiul special al juriului la Festivalul filmului pentru tineret, Costineşti.
Din filmografia lui Mircea Daneliuc: Cele ce plutesc (2009), Marilena (2009), Legiunea străină (2008), Sistemul nervos (2005), Ambasadori, căutam Patrie (2003), Senatorul melcilor (1995), Această lehamite (1994), Patul conjugal (1993), Tusea și junghiul (1992), A unsprezecea poruncă (1991), Iacob (1988), Glissando (1985), Croaziera (1981), Ediție specială (1980), Probă de microfon (1980), Vânătoarea de vulpi (1980), Cursa (1975).
Dintre cărțile scrise de Mircea Daneliuc: „Pisica ruptă” - roman pentru care a primit premiul ASPRO, Cea mai bună carte a anului 1997, „Marilena și câteva voluptăți” - roman, „Șchiopul binemirositor” - teatru, „Apa din cizme” - roman, „Doi pinguri”- teatru, „Spălări pe cap” - proză scurtă, „Cele mai tâmpite momente" - proză scurtă, „Sfumato" - roman.
***
Proba de microfon - ora 13.00, TVR2 și TVR+
În distribuție: Tora Vasilescu, Gina Patrichi, Mircea Daneliuc, Vasile Ichim, Maria Junchietu, Medeea Marinescu
Proba de microfon a fost un film de avangardă pentru epoca sa, prin maniera de filmare, improvizație, utilizarea prizei directe și transformarea faptului divers în dramă existențială. Filmul e una dintre puținele producții românești sincrone - parafrazându-l pe Lovinescu - cu stilistica cinematografului de dincolo de Cortina de Fier, cu nimic mai prejos decât filmele Școlii de la New York sau ale Noului Film German din epocă. Proba de microfon rămâne un film modern, tânăr și viu, din care cineaștii Noului Val românesc au avut sau încă mai au de învățat. (Lucian Georgescu, cinepub.ro apud aarc.ro).
Luiza (Gina Patrichi) şi Nelu (Mircea Daneliuc) sunt colegi de muncă în televiziune - ea reporter şi el cameraman, dar sunt și iubiți. În timpul unei filmări la Gara de Nord, ei o descoperă pe Ani (Tora Vasilescu), o tânără care a fost prinsă fără bilet şi amendată. Ani are un comportament excentric și echipa tv pornește pe urmele ei să-i afle identitatea și de ce se poartă așa ciudat.
Scenariul este scris tot de Mircea Daneliuc.
Premiile câștigate de film:
1980 - ACIN - Marele Premiu şi Premiile pentru imagine, coloană sonoră, montaj, interpretare feminină (Tora Vasilescu). Diplomă de onoare (Maria Junghietu)
1980 - Costineşti - Premiul special al juriului şi Premiile de interpretare feminină rol principal (Tora Vasilescu) şi rol secundar (Maria Junghietu)
Drama celor trei personaje de ficțiune – a Luizei, femeia matură și singură împlinită pe plan profesional și ratată pe plan afectiv; a lui Nelu, bărbatul nehotărât care își exprimă prea târziu sentimentele; a lui Ani, fata aparent nepăsătoare și ușuratică pentru care viața este o permanentă goană după un dram de liniște și de siguranță – sau dramele nenumăratelor personaje reale surprinse pe viu în gară, pe stradă, în fabrică (fata cu ochiul înviețit care a făcut un autostop prelungit prin mai multe județe sau cele de la căminul nou și curat unde au de toate, dar sunt singure)? Sunt drame cu d mic după cum și adevărurile pe care le spune acest film sunt cu a mic, adevărurile noastre de fiecare zi și prin asta cu atât mai importante. (Cristina Corciovescu - Volk und Kultur, iunie 1980, apud aarc.ro)
***
Senatorul melcilor - ora 20.00, TVR2 și TVR+
Dorel Vișan, Cecilia Bârbora, Clara Vodă, Dan Chișu, Florin Zamfirescu, Anda Caropol, Camelia Zorlescu joacă în această comedie a mereu incisivului artist nedezmințit Mircea Daneliuc.
Senatorul Vârtosu (Dorel Vişan) soseşte într-o localitate montană să inaugureze o instalaţie eoliană, prilej cu care este întâmpinat de un potop de reclamaţii din partea ţăranilor, nemulţumiţi de felul cum au fost reîmproprietăriţi. Se debarasează însă repede de ei şi se instalează într-o fostă vilă a lui Ceauşescu. Senatorul comandă pentru prânzul de a doua zi melci, spre disperarea autorităţilor, care scot la cules toată suflarea locului. În plus, sfârşitul de săptămână relaxant al lui Vârtosu este dat peste cap de străinii care fac un reportaj în zonă. Vârtosu se poartă ca un boier, căutând să facă impresie în fața occidentalilor. Prezența lui stârnește din partea localnicilor nemulțumiți reclamații și, în curând, violență.
Mircea Daneliuc semnează aici și regia, și scenariul.
Filmul a fost distins cu mai multe trofee:
1994-1995 - UCIN - Premiul special al juriului (Mircea Daneliuc) şi Premiul de interpretare masculină (Dorel Vişan)
1995 - Montpellier - Premiul pentru interpretare (Dorel Vișan)
Mircea Daneliuc are renumele unui cineast care reușește să fie mereu controversat. A repetat această performanță și la Cannes unde opiniile au fost împărțite. Criticul ziarului „Le Soir” compara Melcii senatorului cu Jefferson la Paris, supraproducția istorică a marelui cineast James lvory, pronunțându-se în favoarea lui... Daneliuc! „Acestui film bogat (în scenografie, în mijloace, în staruri, n.n.) îi prefer filmul sărac al lui M.D., comedie incisivă amintind de operele de odinioară ale lui Forman, Comencini și Menzel”. Mesajul politic al filmului e transpus fidel în cronica lui „Le Soir”, dar alte cotidiane au pus accentul pe estetica mijloacelor de expresie și concluziile au fost mai puțin entuziaste. Criticul ziarului „Le Figaro” scria: „În țara lui Caragiale, scenariștii au știut mereu să manipuleze umorul pentru a face din el armă de luptă. Daneliuc e prea obsedat de angoasele sale pentru a-l utiliza, deși pornea de la o anecdotă care se preta. El vrea să ne livreze faptele în stare brută, ca un reportaj de evenimente dezolante.” (Tudor Caranfil, Panoramic radio-tv, apud aarc.ro)
***
Mai multe informații despre filmele programate la TVR puteți afla aici.